tirsdag 13. november 2012

Marokko - Smir. Tur nr. 2.

7 September var det på tide med en ny tur til Smir for å forlenget oppholdet i EU. med nye 18 mnd.
Har ventet litt på været det har vært Lavante vind og store bølger. En engelsk båt har prøvd seg 2 ganger på å runde Europa point mot Estepona, men returnert. Når vi dro ut  møtte vi de på vei inn igjen. Meldingene var på 8-10 i vind med 3meter bølger. Det var nok mer, ja. Å krysse Gibraltarstredet er som en tur i vaskemaskinen , trur eg.( har aldri prøvd det da) 2 timer etter var vi over det verste, ned langs landet mot Smir var det nesten ikke vind, det ble motor.

Dream Catcher ved kai.
Havnekontor- politiet.

Ankomsten til havnen var som i fjor, stille og fin. Dette er en sikker og fin havn. På havnekontoret kjente de, tenke seg til, MEG igjen det var hyggelig. Det er jo tross alt 1år siden vi var her, det er jo en del mennesker som er her  i løpet av ett år.
Politiet hadde Lunchpause så vi måtte vente litt, men plutselig kom en av polisene bort til meg med en spise skje og sa :" Pleace come and eat whith us"   KULT.
Cous cous m/ kylling,  GODT. Normann måtte også smake.

Det var varmt og fuktig i Smir denne dagen, og vi fikk ligge ved hovedbryggen siden planen var å bli kun en natt. Det skal vi være glade for, diskoteket holdt på til kl. 0400. Hadde vi ligget lenger inne , ja da ville det blitt enda mindre søvn.
Tåken siger inn.
Kapteinen er sulten.
Om kvelden gikk vi for å spise, satte oss godt tilrette og ville nyte ett godt måltid med vin. Bestilte mat og da vi kom til vinen ble det bråstopp, kun Cola og Vann!!!!! Nei denne kvelden ville vi ha vin så vi vandret til den samme restaurant som ifjor. 776 diram, 77 euro, men god mat.
Ja planen var å dra tilbake til La Linea, men planer endres hele tiden. Våknet til tykk tåke neste dag.Om den ikke lettet til kl.var 12 så måtte vi bli en natt til, det var ok for vi trives her.
Da vi dro hit tenkte vi ikke på at vi ikke kunne bruke kort som betaling, vi hadde 34euro i kontanter. En natt koster her på forskudd,  32 euro. Så med tanke på fjoråret med stengt minibank og butikk la vi ivei mot, kanskje en lang taxitur til Tetuan!  Minibanken funket og butikken åpnet da vi ankom, snakk om flaks. Tåken lettet i13 tiden, men vi hadde bestemt oss for å bli.Det ble en fin ettermiddag og kveld, med god mat i båten. Køyet kl.22 var trøtt etter forrige natt, en stund gikk så ble det disco på nytt til kl.0500. Neste gang vi skal hit (kanskje) blir det Mandag- Onsdag.
Matrosen på vei over Stredet.

Forlot Smir neste dag kl.1100.Tåken var borte og lite vind, etter hvert ble det mye mer. Knop måleren streiket men vi tenkte at det måtte være 15-18 knop og bra med bølger. Med fulle seil og god sikt ble vi kastet rundt i (maskinen) tilbake.
Stephan hjalp oss da vi ankom La Linea, da slapp eg å hoppe idag og. Da vi fant roen etter hvert var vi enig om at det hadde vært en florr tur.
Denne helgen var det tilstelning her i havnen Atlantic boat show,.så vi gikk på den nyåpnede Alcaidesa Lounch Bar og koste oss. Bra at det er kommet ett sted her i havnen som man kan gå til, slipper å sitte i båten når man har behov for å se litt andre mennesker.